6 ważnych wskazówek przy tworzeniu sklepu internetowego

6 ważnych wskazówek przy tworzeniu sklepu internetowego

Sklepy internetowe jak przebiega tworzenie ich tworzenie? Jakich najczęstszych błędów unikać i na co zwracać uwagę, aby nasza platforma przynosiła wymierne zyski? W dzisiejszym wpisie odpowiemy na wszystkie te pytania. Jeśli wciąż nie jesteś zdecydowany, masz inne pytania, potrzebujesz konsultacji – skontaktuj się z naszym doradcą, który z przyjemnością pomoże rozwiać Twoje wątpliwości i pokieruje tak, żebyś mógł zacząć zarabiać na swoim biznesie.

1. Sklepy internetowe dla początkującego

Sklep internetowy to automatyczna, uniwersalna platforma sprzedażowa działająca 24h/dobę przez 365 dni w roku – nie wymaga więc fizycznego nakładu pracy ani wynajmowania przestrzeni sklepowej.
Sklepy internetowe i obecność w Internecie jest dzisiaj czynnikiem koniecznym dla firm chcących się rozwijać. Stworzenie sklepu internetowego jest nie tylko tańszym rozwiązaniem od sklepu stacjonarnego, a często stanowi również jego uzupełnienie. Należy się wystrzegać myślenia, że sklepy online są bezobsługowe! Uzupełnianie produktów, aktualizacja oferty, odpowiadanie na pytania klientów, aktualizacja statusów zamówień czy działania marketingowe to konieczne czynności, które każdy właściciel sklepu online powinien znać i regularnie wykonywać.

2. Proces tworzenia sklepu internetowego - Jak przygotować się na wejście na rynek e-commerce?

Analiza rynku

W dobie przesytu rynku e-commerce ogromną ilością sklepów internetowych, należy dobrze przemyśleć i przeanalizować swoją grupę docelową, by wyróżnić się z tłumu. Przeprowadzenie badania rynku i konkurencji może być ciekawym doświadczeniem i dać nam wartościowe informacje – co obecnie najchętniej jest kupowane przez internautów, jakich błędów unikać, co jest wartościowe przyszłościowo. Analizować można wiele czynników, np. cenę, wygląd sklepu, sposób prezentacji produktów, formy promocji czy strategię przekonania klienta.
Opracowanie strategii dla sklepu
Większość laików myśląc o sklepie internetowym, myśli “się robi i się sprzedaje! Prościzna!” nie zdają sobie sprawy, że przygotowanie strategii dla platformy online jest w dzisiejszych czasach konieczne, jeśli chcemy odnieść jakikolwiek zysk.
Stworzenie strategii sprzedażowej wcale nie musi oznaczać skomplikowanego procesu tworzenia całego biznesplanu (acz jest to na pewno dobre podejście do tematu), powinniśmy jednak odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania – “do kogo kieruję swoją ofertę?” “Co będzie mnie wyróżniać?” “Jaki jest mój cel?” Klarowne i jasne odpowiedzi na te pytania powinny nam ułatwić znacząco pewne wejście na niełatwy rynek e-commerce.

 

Wybór nazwy i domenu

Musimy mieć na względzie fakt, że domena i nazwa naszego sklepu to wybór na lata – nie ma się co łudzić, że ktokolwiek będzie pamiętał nazwę naszej firmy, jeśli będziemy ją co kwartał zmieniać. Także tutaj należy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań, głównie tych odnoszących się do nazwy i wyboru domeny (końcówki jak i całej nazwy).
Wybór oprogramowania oraz szaty graficznej
Tutaj z pomocą przychodzą nam oczywiście agencje interaktywne i/lub firmy, zajmujące się projektowaniem sklepów online. Wybór platformy wiąże się głównie z tym, że finalnie będziemy musieli zapoznać się obsługą systemu zakupowego i na niej działać. W dobrych agencjach dostaniemy w pigułce pełną wiedzę na temat różnych rozwiązań i możliwości każdego oprogramowania, ale także kompleksowe doradztwo co w naszym przypadku będzie najlepiej opłacalne i najlepsze. Z tego właśnie względu na tym etapie warto mieć opracowane i przemyślane wcześniejsze punkty.
Wybór szary graficznej to już kwestia stricte gustu i własnych preferencji, nie należy jednak zapominać o UX i w tej kwestii – naprawdę warto zaufać profesjonalistom.

 

Spełnienie prawnych formalności

… o których wielu przedsiębiorców zapomina. Warto zatem zawczasu przygotować się do ich spełnienia i podpisać niezbędne umowy. Jedną z takich formalności jest zgłoszenie bazy sklepu do GIODO. Oprócz tego, jeśli chcemy oferować w sklepie płatności kartą czy nawet korzystać z usług firmy kurierskiej lub brokera – również może być niezbędne podpisanie umowy. W najlepszych agencjach interaktywnych doradztwo z zakresu prawa konsumenta, tworzenie regulaminów etc. może być dodatkową usługą. Firmy często także współpracują z kancelariami prawnymi w tej materii, tak więc warto o to zapytać w trakcie początkowych rozmów.
No dobrze. Załóżmy że mamy już nasz sklep internetowy, wszystko zostało prawidłowo podpięte, możemy działać. Jakich błędów unikać i na co zwracać uwagę?

 

Opisy przedmiotów – Obecnie jest absolutnym musem – opisy muszą być UNIKALNE. Wstawiając opisy przedmiotów na stronę sklepu online należy pamiętać o tym, że nie mogą być one powielane. W związku z tym nie należy kopiować opisów przedmiotów ze strony producenta. Duża liczba takich informacji sprawia, że Google odczytuje je jako zduplikowany kontent, obniżając ranking strony w wyszukiwarce. Warto zatem jednorazowo poświęcić trochę czasu na stworzenie autorskich opisów przedmiotów. Także w tym tematem warto zgłosić się do agencji, która wykonywała projekt i wdrożenie sklepu – przeważnie współpracują one z copywriterami specjalizującymi się w redakcji opisów produktów.
Tytuł i nagłówki
Ważnym aspektem jest odpowiedni dobór słów kluczowych, a następnie ich wykorzystanie w tytułach, nagłówkach i śródtytułach znajdujących się na stronie sklepu online, a przede wszystkim w zakładkach konkretnych przedmiotów.
Warto przy tym pamiętać, że wykorzystanie słów kluczowych powinno być naturalne i przyjazne dla użytkownika. Pamiętajmy również o meta opisie, który tworzymy również z wykorzystaniem tej zasady. Także tym aspektem mogą zająć się copywriterzy.

 

Budowanie linków

Tworząc sklepy internetowe nie należy zapominać o linkach wewnętrznych, które kierują użytkownika z jednej podstrony witryny do drugiej. Można np. powiązać ze sobą kategorie produktów.  Ważne są również linki zewnętrzne kierujące do witryny internetowej. Sposobem na ich uzyskanie może być aktywność na forach internetowych lub kupno publikacji w artykułach poradnikowych na zewnętrznych portalach lub blogach.

 

Grafiki

Odpowiedniej jakości o rozdzielczości grafiki znacząco podniosą rating w wyszukiwarkach – jak wynika z badań aż ⅕ wszystkich wyszukań z przeglądarek dotyczy materiałów graficznych. Wysokiej jakości sesje produktowe na pewno będą dobrze widziane także przez klientów, którzy cenią sobie realne, nie katalogowe zdjęcia.
Leady, czyli pozyskiwanie nowych klientów
Według danych lexer, prawdopodobieństwo sprzedaży produktu powracającemu klientowi wynosi od 60 do 70 procent, natomiast nowemu to od 5 do 20 procent. Serwis podaje także, że statystycznie 20 procent klientów sklepów internetowych generuje 60-80 procent sprzedaży. Z jednej strony ważne jest zatem pozyskiwanie nowych klientów, natomiast z drugiej przekonanie go, aby w przyszłości powrócił on do danego sklepu internetowego.

 

Dodatkowe zabiegi

Takie jak buttony “zobacz więcej”
Aby zwiększyć konwersję możemy na karcie produktu zastosować okno “zobacz także” lub sekcje z propozycjami inny przedmiotów zatytułowanych “inni klienci oglądali również”. W ten sposób klient odwiedzi więcej niż jedną stronę sklepu, zwiększając tym samym szansę na większy zakup.
Darmowa dostawa
Skuteczne również będzie zaproponowanie klientom darmowej dostawy, jeśli ich zamówienie przekroczy odpowiednią kwotę. Ważnej jest jednak, żeby kwota ta nie była zbyt wygórowana, aby jej osiągnięcie nie było zbyt trudne.
Kody zniżkowe, karty podarunkowe
czyli wchodzimy już tutaj w działania marketingowe – warto je zaplanować cyklicznie (np w czasie przedświątecznym) tak, by klienci pamiętali i mieli szanse powracać do sklepu.

 

Czytaj więcej o sklepach internetowych…

grafika

rynek e-commerce

sklepy online

tworzenie stron internetowych

Czytaj również