Adobe XD - rewolucyjne narzędzie dla grafików webowych?

Adobe XD - rewolucyjne narzędzie dla grafików webowych?

1. Adobe XD (Experience Design) po premierze okrzyknięto potencjalnym, bardzo groźną konkurencją dla Axure, czy Sketcha, czyli programów, które służą do tworzenia makiet aplikacji internetowych, stron www i wszelkiego rodzaju projektów, gdzie wymagane jest makietowanie.

Praca z tym programem to przyjemność, szybkość jego zrozumienia jest niesamowita. Łatwo się zorientować co do czego służy i gdzie się znajduje, widać mocną inspirację inferfejsem Sketcha oraz… flat design.

 

Jak zachwalają Twórcy można tworzyć szkice aplikacji, prototypy i udostępniać je zespołowi. Niestety mimo zapowiedzi na tym etapie produkt może służyć jedynie jako ciekawostka, narzędzie do nauki niż pełnoprawny program do prototypowania. Docelowo (obecnie program ma wersję beta) ma to być prototypowy, samodzielny kombajn, jak Photoshop czy Illustrator, który pozwoli na tworzenie dużych interaktywnych projektów, które będzie można wykorzystać w początkowych iteracjach oraz testach.
Ciekawostką jest także to, że użytkownicy obecnej wersji, na specjalnym forum Adobe mogą niejako wpływać na losu programu – opisywać znalezione bugi, błędy i przekazywać swoje pomysły na dodatkowe, przyszłe funkcje. Im bardziej dany post jest “lajkowany” (tu: “plusowany”) tym większe prawdopodobieństwo, iż taka funkcjonalność zostanie finalnie wprowadzona. Bardzo fajna inicjatywa oraz pomysł!

 

Warto zaznaczyć także, że program jest tworzony od zupełnego zera – na pierwszym miejscu w tym przypadku postawiona została wydajność, której tak bardzo brakuje Photoshop’owi, zwłaszcza, jeśli mamy do czynienia z długimi i mocno rozbudowanymi projektami, a nie dysponujemy przysłowiowymi “milionami” GB pamięci RAM. W każdym razie – w XD nie doświadczymy “cięcia się” funkcji, jest, co ważne dostęp do nieograniczonego cofania zmian i płynnego zooma – nawet przy setkach warstw czy artboardów.

2. Podsumowując, zalety Adobe XD:

  • bardzo intuicyjna obsługa, której można się nauczyć w 5 min. (dla grafików przesiadających się z np z Photoshopa, może to jednak sprawiać pewne trudności z kwestii przyzwyczajenia czy pewnych wyuczonych manier.)
  • Automatyczne duplikowanie siatki (gridów) i elementów
  • Co ważne: równoległe projektowanie dla różnych rozdzielczości ekranów – od iphone’owych, po ful HD.
  • Ciekawa, użyteczna forma łączenia elementów
  • Bardzo dobra wydajność
  • Wzorowe skalowanie oraz wypełnianie kształtów kolorami

3. Żeby nie było za różowo i w samych superlatywach, twórcy nie ustrzegli się także kilku wad, które, jak należy przypuszczać, wraz z rozwojem oprogramowania będą po kolei wykluczane, jednak już na pierwszy rzut oka, można wymienić:

  • Brak szybkiego prototypowania
  • Mało zaawansowane narzędzia do projektowania UI
  • Mało efektów, przejść między ekranami
  • Duża wada: brak możliwości eksportowania projektów do PSD, ani do innych produktów Adobe. Wydaje się, że możliwość migracji projektów, chociaż do programów takich jak Photoshop czy InDesign, powinna być wdrożona od razu.
  • Ogólna, uboga ilość funkcji
  • Ubogi eksport plików

 

Niektóre wady, jak choćby np. Brak bibliotek mediów, został niedawno dodany, w XD nazywa się to Symbolami, należy więc żywić nadzieję, że i powyższe a także jeszcze inne wady, o których nie napisaliśmy, zostaną po kolei usunięte i finalnie będzie to naprawdę dobre narzędzie, z którego będą korzystać nie tylko graficy.

Czytaj również

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje
1575

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje. Okres poświąteczny stanowi fascynujący czas dla rynku e-commerce, który zmienia się pod wpływem różnych czynników takich jak zwroty, wymiana prezentów, realizacja kart podarunkowych oraz wyprzedaże noworoczne. Jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą ten czas dla sprzedawców internetowych? 

Czytaj dalej

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych
1457

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych. W miarę jak technologia i świadomość społeczna ewoluują, współpraca między projektowaniem doświadczeń użytkownika (UX) a dostępnością (Accessibility) staje się coraz bardziej kluczowym aspektem w tworzeniu inkluzywnych doświadczeń cyfrowych. W 2025 roku, oba te obszary mogą stać się nie tylko komplementarnymi, ale wręcz nierozerwalnymi elementami skutecznego projektowania produktów i usług cyfrowych. Przyjrzymy się w tym artykule, dlaczego ta współpraca jest tak ważna oraz jakie kroki należy podjąć, aby ją zrealizować.

Czytaj dalej