2156

Fakty i mity dotyczące UX

Fakty i mity dotyczące UX

1. Z definicji: user experience to ogół wrażeń, jakiś doświadcza statystyczny internauta, oglądając daną stronę internetową.

Fakty i mity dotyczące UX. Pojęcie to używane jest najczęściej w odniesieniu do oprogramowania, witryn internetowych lub sklepów online. Obecnie pojęcie user experience jest bardzo często stosowane zamiennie z pojęciem użyteczności (usability)
Jednym z narzędzi do testowania user experience są testy z użytkownikami.

 

Na powyższym pojęciu wyrosło bardzo dużo mitów i skrótów myślowych, które przekazywane z innym kontekście, bywają błędnie rozumowane. Dlatego też, dziś rozprawiamy się popularnymi mitami i stereotypami.

2. 1. UX = design = tworzenie stron internetowych

Bardzo dużo osób uważa, że design witryny www ogranicza się do dbania o jej stronę wizualną. Tymczasem jednak, okazuje się, że proces projektowania obejmuje także, a może wręcz – przede wszystkim! opracowanie jej działania. I to najlepiej taki, który będzie maksymalnie prosty i intuicyjny dla użytkownika.
Dzisiejszy design w stronach ma nie tylko zachwycać wizualnie, ale także rozwiązywać jakiś problem. Opiera się na zrozumieniu, w jaki sposób użytkownicy postrzegają świat, jak się zachowują i jak myślą. W swojej pracy UX korzysta nie tylko z fontów, stylów i kolorów, ale również prototypowania oraz badań użyteczności.

 

Dobry design jest niewidzialny. Dopiero zrobiony słabo staje się zauważalny. Pomyślmy o tym jak o klimatyzowanym pokoju. Klimatyzację zauważymy, kiedy jest zbyt gorąco lub za zimno, jeśli jest zbyt głośno lub jednostka kapie na nas. Jednak jeśli klimatyzacja jest doskonała, nie zwracamy na nią uwagi i skupiamy się na swoich zadaniach.

 

Jared Spool, amerykański znawca zagadnień użyteczności i badań, założyciel User Interface Engineering

3. 2. Grafika sprawia, że strony internetowe są atrakcyjne

To bardzo częste myślenie, które niestety często powoduje powstanie wizualnych koszmarków. Krzykliwość prezentacji oraz podkreślanie ważnych fragmentów jej zawartości ciężkimi elementami graficznymi nie jest, nie było i nie będzie modne.
Paradoksalnie zabieg taki często przynosi efekt odwrotny od zamierzonego. Szukając na stronie konkretnych informacji, użytkownicy skupiają się na tekście i linkach – zakładają, że właśnie tam je znajdą. Bardzo często mylą kolorowe elementy wizualne z reklamą i po prostu ich unikają.

 

Przykładów można by mnożyć i mnożyć. W tym przypadku mamy do czynienia z dziedziną wymagającą nie tylko artystycznej wizji, ale przede wszystkim wiedzy, otwartego umysłu i ciągłej chęci poszerzania swojej wiedzy. Warto zatem poświęcić czas i dobrze przemyśleć wszystkie kwestie związane z user experience.

 

Dowiedz się więcej…

2156

Czytaj również