2281

Projektowanie znaczących elementów strony www

Projektowanie znaczących elementów strony www

Dziś kilka słów o – z pozoru – drobnych niuansach każdej strony internetowej, na które często gęsto nawet nie zwracamy większej uwagi, a które ostatecznie – decydują o krokach odbiorców.
Od kilku ładnych lat przeglądamy na potęgę strony na urządzeniach mobilnych. Od jakiegoś czasu ruch na smartfonach bywa nawet większy niż na stacjonarnych komputerach osobistych. Nie bez powodu zasada “mobile first” w projektowaniu stron internetowych stała się najważniejszym punktem w designie, skrupulatnie wykorzystywanym w kreowaniu marek. To, co dla przeciętnego Kowalskiego jest “tylko” wersją mobilną, dla twórców witryn jest całym złożonym procesem, który w zasadzie jest tak samo długi i usiany pułapkami, co projektowanie strony www.

1. Jak wiadomo, im bardziej strona się nam podoba, przemawia do nas jej styl, estetyka, tym chętniej będziemy do niej wracać, wchodzić w interakcje czy dokonywać zakupów, w przypadku sklepu internetowego.

Kiedy budujemy jakąkolwiek witrynę, musimy tworzyć treści, które będą przekonywujące. Mamy korzyści, mamy dane grupy docelowej. To, czego nam brakuje, to argumentów, które będą przekonywujące.
Dlatego też, tak ważne jest początkowe badanie rynku – Kim będą nasi klienci? O jakim wykształceniu? Jakiej płci? Będą to młodzi ludzie z miasta, czy raczej ludność mniejszych miast w średnim? Wszystko to złoży się nam na tzw. “personę”, a więc standardowego klienta firmy, pod którego będziemy chcieli zaprojektować witrynę, idealnie wpasowującą się w gusta jak i potrzeby. Tworzenie person jest jednym ze sposobów na segmentację klientów także w kampaniach reklamowych. Chodzi o to, aby na bazie danych dotyczących cech socjodemograficznych klientów, ich zainteresowań oraz wszelkich innych informacji zbudować coś w rodzaju (prawie) prawdziwej postaci, która będzie reprezentatywna.

 

Kolejną kwestią jest, na pozór błaha sprawa – dobór fonta. I niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie miał myśli aby dodać bardziej “artystyczny” krój, lub bardziej “fikuśny”. Zupełnie nie myśląc o czytelności czy użyteczności takiego tworu dla potencjalnego odbiorcy. Stąd też nasz apel: nie cudujmy z ilością i rodzajami fontów na stronie www! W obecnych czasach, królującego minimalizmu i oszczędności form, im prostsze i im czytelniejsze czcionki zostaną użyte, tym lepiej. Zasadą stało się, by fonty użyte na stronie w tekstach akapitowych były bezszeryfowe – Open Sans, Roboto, Helvetica czy Lato będą dobrymi wyborami. Wszelkie szeryfy – Times New Roman, Grammond, Lora czy Merriweather zostawmy dla książek i innych treści drukowanych.

 

To tylko dwa – naszym zdaniem – najważniejsze aspekty, ale jest ich oczywiście o wiele więcej. Dlatego też warto już na pierwszych i na etapie projektowania, ustalić stylistykę w której chcemy działać i w obrębie której będziemy się konsekwentnie poruszać – bo takie działanie pozwoli nam szybciej i efektywniej zbudować markę.

2281

Czytaj również