Rebranding - kiedy, jak i po co

1. Rebranding - kiedy, jak i po co.

Rebranding – kiedy, jak i po co. Koniec roku, początek nowego, to dobry moment dla firm na zmiany. Zmiany nie tylko w organizacjach, strukturach, ale także w identyfikacjach wizualnych.

 

Na wstępie, przypomnijmy, na czym polega rebranding.

Rebranding to rozłożony w czasie proces prowadzący do transformacji marki w zakresie jej najważniejszych elementów wizerunkowych i strategicznych, takich jak logo, hasło reklamowe, wizualizacje, oferta, produkty i opakowania, kanały komunikacji czy dystrybucji, kluczowi odbiorcy, a nawet nazwa firmy.

2. Rebranding? Nie, dziękuję!

Rebranding, czyli proces transformacji wszystkich elementów marki. Takich jak oferowane produkty i usługi, jakość obsługi oraz sposób komunikacji, w tym wygląd logo, by osiągnąć lepszą pozycję marki na rynku. Samej zmiany wyglądu logo nie można nazwać rebrandingiem. Jest to bowiem jedynie zmiana identyfikacji wizualnej, od niewielkiego liftingu po całkowitą zmianę symboli graficznych marki. Natomiast proces rebrandingu strategicznego, wiążącego się z wdrożeniem nowej strategii przedsiębiorstwa, nie musi wiązać się ze zmianą nazwy czy całkowitą wymianą logo.

3. Tyle w szeroko pojętej teorii, jak jest w praktyce?

W praktyce, jak w życiu – bywa różnie. Często widuje się bardzo udane, wręcz kosmiczne rebrandingi, które idealne nawiązują do starego znaku. Pokazują świeżość, bez niszczenia stylu i klimatu poprzedniego loga. Są i takie, które wznoszą markę na zupełnie inny poziom. Wiąże się z tym przeważnie totalna zmiana nie tylko identyfikacji, a także wszystkich założeń, strategii marketingu czy misji firmy.

 

Chcąc dokonać tak poważnej zmiany należy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie: “Po co mi to?” W teorii logo możemy zmieniać przecież co chwilę. Jednak czy będzie to dobre dla odbioru i postrzegania naszej firmy, jeśli będziemy ślepo podążać za modą. Za tym co akurat w tym kwartale się nam osobiście podoba?

 

Oczywiście, logo musi nam – właścicielom firm – leżeć. Musimy się z nim identyfikować, musimy je “czuć”. Nie znaczy to, że jeśli ktoś powie nam, że nasze logo jest brzydkie, mamy przeprowadzać rebranding. Bądźmy konsekwentni w tym, na co się decydujemy i nie dajmy sobie wmówić czegoś, o czym szary odbiorca nie ma nawet pojęcia 🙂

4. A co na to inni?

Na całościowy rebranding przeważnie decydują się duże firmy o ugruntowanej pozycji na rynku w danej branży, których marka jest na tyle rozpoznawalna, że zmiana logotypu nie wpłynie znacząco na rozpoznawalność czy reputację. 

Duże koncerny decydując się na zmiany, przeważnie prowadzą także osobny wdrożeniowy marketing, który ma przygotować konsumentów, odbiorców, klientów na tę zmianę. Reklamy pt. “Zmieniamy się dla Was! Już niedługo zobaczycie i zrozumiecie…” już nikogo nie dziwią, a wręcz podsycają umiejętnie ciekawość, dzięki czemu potencjalne straty są jeszcze bardziej minimalizowane.

 

Jeśli jesteś zainteresowany rebrandingiem swojej marki, stworzeniem niepowtarzalnego i ciekawego key visuala i całej identyfikacji wizualnej – zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety i skontaktowania się z nami. Doradzimy, wycenimy i jak zawsze – damy z siebie 100% aby efekt końcowy zachwycił nie tylko Ciebie, ale i Twoich odbiorców.

rebrending

Czytaj również