E-commerce w 2023 roku

E-commerce w 2023 roku

E-commerce w 2023 roku. Każdy, kto prowadzi jakikolwiek biznes w sieci, od kilku lat, łapie się za głowę na wieść kolejnych “rewelacji”, regulacji. Zmian w prawie, ustawodawstwie i zasadach działalności.

Jak pokazały ostatnie lata, niepewność i nielekkie czasy jeszcze przed nami.
A sprawne działanie w warunkach dużej rynkowej zmienności zweryfikowało wiele biznesów. Opierając się na branżowych raportach i eksperckiej wiedzy, przygotowaliśmy przegląd najważniejszych trendów e-commerce, które warto śledzić, by rozwijać sprzedaż w internecie i sprostać wyzwaniom jakie przyniesie 2023 rok.

Temat nr 1 – wojna w Ukrainie

Bez wątpienia wydarzeniem, które wpłynęło na cały rok była wojna w Ukrainie oraz jej skutki. Był to wstrząs psychiczny i gospodarczym dla nas wszystkich. Co gorzej wojna ta ma potencjał do bycia kolejną zimną wojną zmierzającą do odwrócenia procesu globalizacji. Czyli wywrócenia globalnego stolika handlu.

Olbrzymie straty w związku z tym poniosły firmy sprzedające na rynek Rosji i Białorusi. Ale równocześnie ponad 1,5 miliona uchodźców wygenerowało zwiększone obroty w handlu. Pokazała także, że firmy mające zwinną, scyfryzowaną organizację szybciej reagują na zmianę.

Temat nr 2 – inflacja

Także rosnące koszty życia zmieniły nawyki zakupowe kupujących. Z uwagi na galopującą inflację i ostrożniejsze zarządzanie domowymi budżetami sprzedaż większości dóbr (wyjątkiem są produkty pierwszej potrzeby) uległa stagnacji lub spadła. Przekłada się to na większą wrażliwość cenową klientów, którzy zwykle w poszukiwaniu przecen kierują się do internetu. Oczywiście negatywne konsekwencje wyraźnie malejącej, realnej siły nabywczej Polaków odbiły się na całym handlu detalicznym, ale to kanał online, jako że jest najszybszy i najbardziej wrażliwy na zmiany cen, odczuł to jako pierwszy.

Jednak z tego samego powodu jako pierwszy może się otrząsnąć, przegrupować i stanąć do walki cenowej z tradycyjną sprzedażą w kolejnym roku. Inflacja i pandemia skłoniły również wielu producentów do znalezienia nowych ścieżek dotarcia w sprzedaży bezpośredniej do klienta (D2C), a przynajmniej skrócenia łańcucha dostaw, co jest zagrożeniem dla dystrybutorów.

1. Co w E-commerce 2023 roku? Marketplace!

Rok 2022 w e-commerce był zdominowany przez marketplace’y i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. W minionym roku, aż 2/3 konsumentów kupujących online regularnie korzystało z platform sprzedażowych. Najpopularniejszymi w kolejności było: Allegro, OLX, Zalando, Amazon i Aliexpress. Shoppee (które… niedawno wycofało się totalnie z Polski) wyprzedziło Vinted, Ceneo, eBay i Empik (wg Raportu Gemius E-Commerce w Polsce 2022).

Wg raportów rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027, większość przyszłej sprzedaży w internecie odbywać się będzie za pośrednictwem platform sprzedażowych. W 2023 roku największy wzrost prognozuje się dla kategorii: elektronika i AGD, moda, zdrowie i uroda, książki i media.

Ekspresowe płatności

Natychmiastowa płatność jest bardzo ważna dla e-commerce. Właściciel sklepu internetowego powinien zapewnić klientom jak najszybszy sposób opłaty za transakcję, bez zmiany platformy czy rejestracji. Dlaczego? Taki zabieg zwiększa szanse na udaną transakcję.

W 2023 sklepy będą upraszczać ścieżkę opłaty za produkt, a klienci zdecydowanie chętniej skorzystają z opcji zakupów za pomocą jednego kliknięcia. Ten trend jest podyktowany przede wszystkim potrzebą robienia zakupów w wygodny sposób. Dyktuje go też coraz większa popularność urządzeń mobilnych. To idealne rozwiązanie, które znacznie zwiększa konwersję merchantów. Badania potwierdzają, że nawet o kilkadziesiąt procent!

Chatboty mają moc

Z chatbotów korzysta już większość sklepów internetowych. Jednakże w 2023 roku mają się stać jeszcze popularniejsze. Przede wszystkim dlatego, że rozwinie się w nich poziom personalizacji. Będą witać klientów, pomagać im i instruować ich. Konsument będzie miał wrażenie, że rozmawia z prawdziwym człowiekiem.

W e-commerce chatboty mogą odpowiadać na najczęściej zadawane pytania. Rozwiązywać problemy klientów i oferować produkty, które są dostosowane do potrzeb konsumenta.

e-commerce

Czytaj również