1473

Jak budować świadomość swojej marki w 2024 roku?

Jak budować świadomość swojej marki w 2024 roku?

Jak budować świadomość swojej marki w 2024 roku? Nowy Rok – nowe cele i problemy, z którymi, jako twórcy internetowi, musimy się mierzyć. Obecnie, ważne stają się teraz organiczne treści, które powstają spontanicznie i naturalnie. Działania online obejmują nie tylko generowanie treści na platformach społecznościowych, ale także pozostawianie recenzji na platformach e-commerce, publikowanie treści na blogach czy opinii pod artykułami sponsorowanymi marki. Na tych elementach warto skupić większość swoich wysiłków i szkoleń w 2024 roku.

 

Stworzenie silnej, rozpoznawalnej marki to dziś jeden z najskuteczniejszych sposobów, żeby wyróżnić się wśród konkurencji, zwiększyć sprzedaż i tempo wzrostu firmy. Znana i łatwo rozpoznawalna marka jest synonimem rynkowego sukcesu. Dlatego firmy dążą dziś nie tylko do jak największych zysków, ale również do jak największej rozpoznawalności.

 

Budowanie świadomości marki to proces, który wymaga strategicznego podejścia i ciągłego zaangażowania. Oto kilka kroków, które mogą pomóc w budowaniu świadomości marki:

 

Po pierwsze:

Zdefiniuj swoją markę. Czyli określamy unikalne wartości i cechy, które wyróżniają markę na rynku. Definiujemy misję, wizję i wartości, które powinny być uniwersalne, ponadczasowe i spójne z tym, o czym chcemy i do kogo chcemy mówić.

 

Po drugie: brand.

W ogólnej definicji, świadomość marki to zdolność rozpoznawania danej marki i kojarzenia jej z określoną grupą produktów lub usług przez odbiorców. odnosi się do stopnia, w jakim konsumenci są świadomi istnienia danego brandu.  Świadomość marki wskazuje, jak dobrze konsumenci kojarzą nazwę firmy, stosowane przez nią hasła reklamowe, logo, towarzyszącą jej identyfikację wizualną, czy cechy jej poszczególnych produktów. Wpływają na nią przede wszystkim działania marketingowe i (w mniejszym stopniu) Public Relations, w tym także rekomendacje zadowolonych klientów.

 

Brand awareness to często kluczowy element marketingu i zarządzania firmą – marki o wysokim poziomie świadomości często są postrzegane jako bardziej wiarygodne, popularniejsze i lepsze od konkurencji. Wysoka świadomość marki może zwiększać lojalność konsumencką, udziały w rynku czy sprzedaż.

Bardzo ważne jest, by tak skonstruować najważniejsze cechy marki, by nie musiały być one zmieniane. Tylko ponadczasowe ujęcie jest w stanie zagwarantować nam pełny sukces i rozpoznawalność.

1. Realne działania:

Żeby marka mogła zaistnieć w szerokiej świadomości, niezbędne jest grono jej stałych odbiorców i dobra reputacja. Pozwala ona konsumentom na podejmowanie szybkich decyzji zakupowych, które nie będą wymagać od nich większego wysiłku.

Wysoka świadomość marki niesie ze sobą również inne korzyści, do których należą m.in: 

– budowanie zaufania w oczach odbiorców i zapewnienie marce wiarygodności,

zdobywanie nowych, lojalnych klientów,

– łatwiejsze budowanie i wzmacnianie relacji z istniejącymi odbiorcami,

– wzrost wartości i większa konkurencyjność marki,

– mniejsze koszty reklamy, 

– lepsza pozycja przy negocjacjach z inwestorami, dostawcami i kontrahentami,

– zwiększona sprzedaż.

 

Warto również przy okazji wspomnieć, że część konsumentów kupuje produkty wyłącznie od dobrze znanych sobie marek.  O tym, jak wielka moc drzemie w silnej marce, najlepiej świadczą przykłady takich brandów, jak choćby Coca-Cola, Nike czy Apple. Emocje, które budzą one (lub same ich elementy, jak np. logo czy stosowane fonty) w odbiorcach i skojarzenia, które wywołują w ich świadomości oraz podświadomości, decydują o ich pozycji jako globalnych liderów swoich branż.

 

Monitoring mediów

 

Monitoring mediów tradycyjnych, cyfrowych i społecznościowych  Bieżący monitoring pozwala śledzić wzmianki o brandzie oraz  zaangażowanie użytkowników w mediach społecznościowych za pomocą narzędzi takich jak Hootsuite, Sprout Social czy Brand24. Dostarcza dzięki nim informacji na temat poziomu świadomości marki wśród ostatecznych odbiorców.  Z kolei Narzędzia takie jak Mention czy Google Alerts pomagają śledzić wzmianki o marce w mediach online i offline, a ich liczba oraz wydźwięk mogą wskazywać na poziom świadomości marki oraz jej reputację.  

 

2. Brand building - na czym polega?

Budowanie świadomości marki (ang. branding) to złożony i długofalowy proces. Proces który wpływa przede wszystkim na to czy i jak marka jest postrzegana przez odbiorców.  Polega na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach docelowej grupy faktu istnienia marki, jej konkretnego wizerunku oraz reprezentowanych przez nią wartości. 

 

Marka, w kontekście brandingu, nie musi koniecznie oznaczać firmy czy produktu. Możemy wyróżnić także:  budowanie marki osobistej, czyli personal branding; budowanie świadomości marki jako pracodawcy. Mówimy wtedy o employer brandingu; budowanie świadomości marki miejsca, które może dotyczyć zarówno lokalu, jak i całej miejscowości, regionu czy kraju.

 

Żaden brand, bez względu na to, czego dotyczy, nie będzie miał jednak możliwości zaistnienia w świadomości konsumentów. Jeśli współtworzące go elementy nie będą korespondować ze sobą nawzajem. Strategia budowania rozpoznawalności marki powinna być więc oparta na współgrających ze sobą działaniach. Takich, które będą przyczyniać się do wypracowania jednolitego wizerunku marki. Doświadczenia z nią związane powinny pozostać maksymalnie spójne. Przy tym dopasowane do potrzeb klienta we wszystkich punktach styku z marką (zarówno online jak i offline). 

 

W procesie budowania świadomości marki kluczowe jest także wybranie takich kanałów do komunikacji z odbiorcami, które faktycznie cieszą się popularnością w konkretnej branży. Wpłynie to na postrzeganie marki przez użytkowników w sposób, na którym Ci zależy.  

1473

Czytaj również