1718

Magia Opowieści: Jak storytelling zmienia podejście do marketingu i biznesu

4. Magia Opowieści: Jak storytelling zmienia podejście do marketingu i biznesu

Magia Opowieści: Jak storytelling zmienia podejście do marketingu i biznesu. Storytelling to pojęcie, które jest powszechnie znane w branży graficznej, a które, mamy wrażenie – wciąż jest zbyt mało poznane przez klientów.

 

Storytelling, czyli “opowieść”, który zaciekawi odbiorcę.  U podstaw tego terminu leży poprawnie skonstruowany storytelling. Ty opowiadasz coś swojemu użytkownikowi, a on realnie angażuje się w historię.  Jego mózg stara się przewidzieć, co nastąpi dalej. Jest to idealna sytuacja dla obu stron ze względu na zsynchronizowanie i zaangażowanie w relację i komunikację.

1. Czym jest storytelling?

To proces polegający na wykorzystaniu faktów i narracji w celu przekazania czegoś odbiorcom. Wykorzystuje się w tym celu historie, niektóre z nich są oparte na faktach, a inne upiększone lub nawet zmyślone, aby lepiej wyjaśnić podstawowe przesłanie.   

 

Chociaż każdy potrafi na swój sposób opowiedzieć jakąś historię, to niektóre osoby rozwijają swoje umiejętności, stając się prawdziwymi mistrzami rozmowy.  Dzięki temu stają się głosem swojej organizacji, marki lub firmy. Takich ludzi zwykle nazywamy marketingowcami, twórcami treści lub specjalistami od PR.  Wykorzystują oni słowa w celu pobudzenia wyobraźni słuchacza. Właśnie do tego służy im storytelling. 

 

Storytelling musi być przede wszystkim:

– Zabawny, ale nie przesadzony – dobre i wesołe historie sprawiają, że czytelnik jest zaangażowany i zainteresowany tym, co będzie dalej, jednocześnie;

– Rozwojowy – budzić ciekawość i wzbogacać bank wiedzy czytelnika; 

– Uniwersalny – dostępny dla wszystkich czytelników oraz wykorzystujący emocje i doświadczenia, które przeżywa większość ludzi; 

– Łatwy do zapamiętania – poprzez inspirację, skandal czy humor, dobre historie zapadają w pamięć czytelnika.

 

Dobrze opowiedziana historia zapamiętuje się sama. Kojarzy się z wydarzeniami, miejscami, stanami życiowymi. Tak właśnie chcemy, by strony internetowe, kojarzyli odbiorcy, bo to generuje ruch. A to z kolei – zyski i sukces marki.

 

2. Jak wykorzystać storytelling na stronach www? 

Dobrze stworzony storytelling nie musi być grubości książki telefonicznej.  Ważne, by odbiorca od razu mógł przystąpić do interakcji, dzięki czemu coraz mocniej identyfikować będzie się z tym, co przed chwilą obejrzał.

A jak to wygląda z punktu widzenia twórcy? To dość żmudny proces, na początku którego musi się zastanowić, co chce tą historią opowiedzieć, jakie narzędzia zostaną wykorzystane lub czy pojawi się bohater opowiadania.

 

Chcąc zbudować trwałą, wyjątkową relację z odbiorcami za pomocą storytellingu, należy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Konieczne jest przede wszystkim zadziałanie na emocje, historia musi pozostawić w świadomości klientów ślad, inaczej strategia nie będzie skuteczna. Tylko emocjonalny przekaz zostanie na długo zapamiętany i wywoła pożądaną reakcję. Warto więc wykorzystać różne techniki pisarskie, a także zastanowić się, jak odbiorcy mają się czuć podczas poznawania opowieści. Przeważnie storytelling wzrusza lub rozśmiesza, ale może też odwoływać się do pozostałych emocji. Dużo zależy tutaj od sensu pokazywanej historii i efektu, jaki ma ona zapewnić. 

 

Warto przy tym pamiętać, że opowiedziana historia musi być nie tylko interesująca, ale też autentyczna. Jeżeli odbiorcy przekonają się, że storytelling jest wiarygodny, wówczas szybko zaczną identyfikować się z jego przesłaniem. Nie ma w nim miejsca na manipulację i kłamstwa, to elementy, które od razu zniechęcą potencjalnych klientów do marki. Kreując opowieść, nie trzeba ukrywać swojego głównego celu, czyli np. wzrostu sprzedaży produktów. Jeśli zostanie ona odpowiednio przedstawiona, wzbudzi określone emocje i będzie prawdziwa, nic nie wpłynie negatywnie na jej odbiór. 

 

Opowieść, o którą oprzemy storytelling powinna zawierać:

 

– bohatera – przynajmniej jednego. Trzeba przedstawić go tak, aby odbiorcy mogli się z nim utożsamić, wtedy historia wzbudzi pożądane emocje,

– problem do rozwiązania – to zapewnia dynamiczną akcję, bohater spotyka na swojej drodze kłopot, który może rozwiązać np. za pomocą oferowanego przez firmę produktu,

– zakończenie, z wezwaniem do działania, czyli z call to action – ostatni etap historii to odmieniony los bohatera, w tej części należy zachęcić odbiorców do wykonania konkretnej akcji. 

 

Popularne, znane i dobrze zaprojektowane storytellingi to między innymi: Serce i Rozum z reklam Orange, Żubr, Mały Głód z reklamy Danio, Tymbark czy serki z Piątnicy.

 

Storytelling sprawia, że przekaz reklamowy jest dla odbiorców atrakcyjniejszy i ciekawszy. Zwraca na siebie uwagę, wzbudza emocje i motywuje do działania, a tym samym do realizacji celu określonego przez markę, która go stosuje. Marketing narracyjny mogą z powodzeniem wykorzystywać nie tylko największe przedsiębiorstwa, ale i małe firmy, także te dopiero wchodzące na rynek. W tym przypadku o sukcesie decyduje przede wszystkim kreatywność, wiarygodność i dostosowanie komunikatu do odbiorcy. Warto przełamywać schematy i szukać nietypowych pomysłów. To wywołuje zaskoczenie i ułatwia zapamiętanie przekazu.

 

Pomysłów na wdrożenie tej strategii marketingowej jest ogrom. W zasadzie ogranicza nas tylko i wyłącznie własna wyobraźnia. W połączeniu z kreatywnym i elastycznym zespołem grafików, łatwo jest stworzyć coś niesamowitego. Ponieważ w Website Style dział graficzny o prawdziwi wirtuozi designu i dobrego stylu. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Opowiedz nam o swoim biznesie, a wspólnie stworzymy zachwycający storytelling, który odniesie sukces.

1718

storytelling

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1272

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej