Praktyczne wskazówki jak zaprojektować dobre logo

Praktyczne wskazówki jak zaprojektować dobre logo

Praktyczne wskazówki jak zaprojektować dobre logo. Projektowanie znaku graficznego dla firmy to temat rzeka, szeroko opisywany zarówno w sieci jak i w książkach projektowania dla grafików. Znajdziemy tam wiele złotych rad, które w odniesieniu do realnego, niedoskonałego świata jednak – nie będą w żaden sposób przydatne. Dlatego też w dzisiejszym artykule postanowiliśmy zebrać całą naszą wiedzę graficzną w tym temacie i podzielić się nią z czytelnikami bloga Website Style.

1. Garść teorii

Logotyp to termin rozpoznawalny od początku XIX wieku jako forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca markę, firmę, agencję, organizację, produkt, usługę, przedsięwzięcie, imprezę oraz każdy inny rodzaj aktywności gospodarczej lub społecznej. 

Podstawowym zadaniem logotypu jest odróżnienie usług i produktów danego podmiotu od konkurencji. Logotypy często rejestrowane są jako znaki towarowe. W zależności od przyjętego ujęcia logotyp może składać się z: samego symbolu graficznego (godła, sygnetu), symbolu i nazwy lub samej nazwy (ponadto może zawierać inne elementy, dla przykładu slogan). Wówczas pojęcie to traktuje się jako synonim terminu logo. wyłącznie samej nazwy i być tym samym literniczą częścią znaku firmowego/towarowego.

 

 Definicji drugiej często towarzyszy stwierdzenie, że logotyp należy bezwzględnie traktować jako część logo; z punktu widzenia etymologicznego termin logo stanowi jednak skróconą formę wyrazu logotyp. Ujęcie specjalistyczne, czyniące rozróżnienie między tymi określeniami, wykazuje zatem paradoks, w którym pojęcie logo wywodzące się od logotypu, staje się dla niego nadrzędne. Ponadto niekiedy spotyka się mylną etymologię określającą logotyp jako rezultat zestawienia logo z przyrostkiem -typ pochodzącym od terminu typografia.

2. Na początku był brief…

… który przysparzał klientom najwięcej kłopotów. No bo jak to – klient przecież przychodzi do agencji interaktywnej, zleca logo, wychodzi i dostaje po tygodniu logo! Gotowe, zaprojektowane, idealne!

 

Niestety, to tak nie działa 🙂 Grafik, który projektuje logo musi znać chociaż podstawowe założenia i jakiekolwiek tło historyczne marki, by finalnie było ono atrakcyjne, powiązane i po prostu dobre. Dlatego też dobrze wypełnione briefy projektowe są dla nas na wagę złota – w prostych punktach jesteśmy w stanie zorientować się w gustach i potrzebach klienta.

Nie ma także nic złego w chęci wypełnienia briefu w obecności grafika, z jego pomocą! Jest to najlepsza opcja, ponieważ designer będzie mógł od razu zadać pytania pomocnicze, które na pewno pomogą w lepszym określeniu i opisie marki.

W związku z powyższym, warto rzetelnie i poważnie podejść do tematu ankiety projektowej, w końcu w naszym wspólnym interesie leży sprawne stworzenie czegoś, co będzie X lat identyfikowało firmę na arenie ogólnopolskiej i nie tylko.

Jeśli jesteśmy przygotowani, wiemy czego chcemy i chociaż mgliście jesteśmy w stanie o swoich potrzebach i wyobrażeniach opowiedzieć grafikowi… to jesteśmy dokładnie w połowie drogi do sukcesu 🙂

3. Pierwsze projekty

Po rozmowie z projektantem, stworzy on dla nas kilka wersji, propozycji tego, co usłyszał od nas. Możliwe, że będzie miał jeszcze dodatkowe pytania, doda swoje sugestie, lub skutecznie przekona nas, że pewne pomysły i idee w naszej branży nie sprawdzą się. Tak czy inaczej, otrzymamy kilka (zależy to od początkowych ustaleń i zapisów w umowie) propozycji spośród których powinniśmy umieć wybrać jedną/dwie i na nich się skupić w dalszej części projektowej. Oczywiście możemy przesłać uwagi w stylu “poproszę kształt z pierwszego i font z trzeciego wariantu”, jednak musimy mieć na uwadze, że nie zawsze będzie to wyglądało dobrze. Dlatego też w pewnych kwestiach dobrze jest zdać się na grafika i jego poczucie estetyki i przede wszystkim – doświadczenie! W końcu to on jest tu specjalistą i stworzył w swojej karierze X kreacji. 

4. Finalna akceptacja

Ok, mamy to! Mamy logo swojej marki!

Po akceptacji finalnej wersji powinniśmy otrzymać w mailu lub na nośniku kilka wersji naszego loga – po pierwsze wszystkie odsłony muszą być zapisane w formatach wektorowych! Bez nich nie wydrukujemy wizytówek, plakatów czy ulotek – nasze logo będzie w złej jakości i będzie wyglądało na “spikselowane” i poszarpane. Pliki eps, ai, pdf lub cdr będą jak najbardziej pożądane. Dodatkowo, jeśli potrzebujemy, grafik prześle nam także wersje do internetowego użytku – rastrowe pliki jpg, png (bez tła) – które będziemy mogli wykorzystać we wszelkich social media lub w reklamach GoogleAds czy nawet na swojej stronie www.

 

Na pewno nie powinniśmy po fakcie wynajdywać drugiego dna, czy pytać populacji całego rodzinnego miasta czy i komu się nowe logo podoba. Logo to nie zupa pomidorowa by podobać się wszystkim – logo ma być skrótem Twojej marki, Twojego biznesu i być skierowane do Twoich klientów i odbiorców – a więc musi ono być przede wszystkim czytelne dla Twojej grupy odbiorczej. No i podobać się TOBIE.

 

Jeśli kreacja logotypów i identyfikacja wizualna Twojej marki to temat, którym Cię właśnie zaciekawiliśmy, jeśli chciałbyś odświeżyć swój znak graficzny, lub stworzyć totalnie nowy – idealnie trafiłeś! Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety projektowej i skontaktowania się z nami. Doradzimy, wycenimy i jak zawsze – damy z siebie 100% aby efekt końcowy zachwycił nie tylko Ciebie, ale i Twoich klientów.

 

Dowiedz się więcej…

brief

logo

Projektowanie

Czytaj również