Rozwój e-commerce w 2024 roku

Rozwój e-commerce w 2024 roku

 Rozwój e-commerce w 2024 roku. Każdy, kto prowadzi jakikolwiek biznes w sieci, od kilku lat, łapie się za głowę na wieść kolejnych “rewelacji”, regulacji i zmian w prawie, ustawodawstwie i zasadach działalności.

 

Jak pokazały ostatnie lata, niepewność i nielekkie czasy jeszcze przed nami.

A sprawne działanie w warunkach dużej rynkowej zmienności zweryfikowało wiele biznesów. Opierając się na branżowych raportach i eksperckiej wiedzy, przygotowaliśmy przegląd najważniejszych trendów e-commerce, które warto śledzić, by rozwijać sprzedaż w internecie i sprostać wyzwaniom jakie przyniesie 2023 rok.

1. Wojna w Ukrainie

Bez wątpienia wydarzeniem, które wpłynęło na cały rok była wojna w Ukrainie oraz jej skutki.  Był to wstrząs psychiczny i gospodarczym dla nas wszystkich. Co gorzej wojna ta ma potencjał do bycia kolejną zimną wojną zmierzającą do odwrócenia procesu globalizacji, czyli wywrócenia globalnego stolika handlu.

 

Olbrzymie straty w związku z tym poniosły firmy sprzedające na rynek Rosji i Białorusi, ale równocześnie ponad 1,5 miliona uchodźców wygenerowało zwiększone obroty w handlu. Pokazała także, że firmy mające zwinną, scyfryzowaną organizację szybciej reagują na zmianę.

2. Inflacja

Także rosnące koszty życia zmieniły nawyki zakupowe kupujących. Doświadczamy kolejnego roku w którym ceny szybują w górę. Z uwagi na galopującą inflację i ostrożniejsze zarządzanie domowymi budżetami sprzedaż większości dóbr (wyjątkiem są produkty pierwszej potrzeby) uległa stagnacji lub spadła. Przekłada się to na większą wrażliwość cenową klientów, którzy zwykle w poszukiwaniu przecen kierują się do internetu. Oczywiście negatywne konsekwencje wyraźnie malejącej, realnej siły nabywczej Polaków odbiły się na całym handlu detalicznym, ale to kanał online, jako że jest najszybszy i najbardziej wrażliwy na zmiany cen, odczuł to jako pierwszy.

 

Jednak z tego samego powodu jako pierwszy może się otrząsnąć, przegrupować i stanąć do walki cenowej z tradycyjną sprzedażą w kolejnym roku. Inflacja i pandemia skłoniły również wielu producentów do znalezienia nowych ścieżek dotarcia w sprzedaży bezpośredniej do klienta (D2C), a przynajmniej skrócenia łańcucha dostaw, co jest zagrożeniem dla dystrybutorów.

3. Co w 2024 roku?

Po pierwsze: Ekspresowe płatności

 

Natychmiastowa płatność jest bardzo ważna dla e-commerce. Właściciel sklepu internetowego powinien zapewnić klientom jak najszybszy sposób opłaty za transakcję, bez zmiany platformy czy rejestracji. Dlaczego? Taki zabieg zwiększa szanse na udaną transakcję.

 

W 2023 sklepy będą upraszczać ścieżkę opłaty za produkt, a klienci zdecydowanie chętniej skorzystają z opcji zakupów za pomocą jednego kliknięcia.  – Ten trend jest podyktowany przede wszystkim potrzebą robienia zakupów w wygodny sposób. Dyktuje go też coraz większa popularność urządzeń mobilnych. To idealne rozwiązanie, które znacznie zwiększa konwersję merchantów. Badania potwierdzają, że nawet o kilkadziesiąt procent!

Zachęcamy również do przeczytania wpisu na blogu naszego partnera – CZYTAJ TU

 

Po drugie: Chatboty

 

Z chatbotów korzysta już większość sklepów internetowych. Jednakże w 2023 roku mają się stać jeszcze popularniejsze. Przede wszystkim dlatego, że rozwinie się w nich poziom personalizacji. Będą witać klientów, pomagać im i instruować ich. Konsument będzie miał wrażenie, że rozmawia z prawdziwym człowiekiem.

 

W e-commerce chatboty mogą odpowiadać na najczęściej zadawane pytania, rozwiązywać problemy klientów i oferować produkty, które są dostosowane do potrzeb konsumenta.

 

Po trzecie: personalizacja

 

Zdecydowanym trendem, o który będą opierać się kampanie reklamowe z udziałem influencerów, będzie znaczne zwiększenie ich profesjonalności. Marki będą musiały postarać się o dotarcie do odpowiedniego influencera, który może reklamować ich produkt.

 

Influencerzy w 2023 roku będą specjalizować się w określonych niszach, a podejmując współpracę, będą lepiej zapoznać się z reklamowanymi produktami. Jest to pokłosiem zwiększenia nacisku na autentyczność, którą bardzo cenią odbiorcy. Częściowo jest to też ślad po niedawnej burzy w mediach społecznościowych wywołanej reklamowaniem przez kreatorów treści tak zwanego scamu. Czyli treści niesprawdzonych i bezużytecznych produktów, które nie tylko nie działają, ale i mogą zaszkodzić.

 

Po czwarte: długofalowa współpraca

 

W związku z powyższym punktem – w 2023 roku w cenie i pożądane będą współprace długofalowe. Takie które będą generowały większe leady i odzew odbiorców. Krótkie, jednorazowe “strzały”, zapewne odejmą do lamusa, chociaż też nie od razu. Dzięki temu, inflencerzy będą mieli także możliwość dłuższego testowania produktów i rzetelniejszych ocen, poleceń i rekomendacji.

Po czwarte – video

 

Krótkie filmiki na YouTubie, TikToku i Iinstagramie to trend, który wciąż przybiera na sile. Rok 2023 w internecie obfitować będzie w jeszcze więcej treści video i nagrywanie przez influencerów filmików na różne platformy społecznościowe. Prawdopodobnie będziemy obserwować, jak social mediach coraz mocniej polaryzują się w stronę contentu video i live. Także wśród swoich klientów widzimy coraz większe zainteresowanie możliwościami video, które możemy dowolnie wdrażać na strony internetowe. Warto wiedzieć, że stworzony film reklamowy możemy także z powodzeniem wykorzystywać nie tylko na swojej witrynie. Także we wszystkich kanałach komunikacji i reklamy naszej marki!

e-commerce

Czytaj również