Ślepota banerowa i ślepota sliderowa w 2023 roku

Ślepota banerowa i ślepota sliderowa w 2023 roku

Ślepota banerowa i ślepota sliderowa w 2023 roku. W ostatnich latach przebodźcowanie użytkowników stron internetowych, sklepów czy nawet portali informacyjnych wciąż rośnie. W dzisiejszym artykule skupimy się na temacie znanym od jakiegoś czasu, który zatacza coraz szersze “kręgi” w postaci elementów stron www. To także rozwinięcie tematu trendów w web designie na 2023 rok. Który, jak się wydaje może być rewolucyjnym w tym aspekcie.

1. Ślepota banerowa i ślepota sliderowa w 2023 roku

Pod pojęciem ślepoty banerowej (ang. banner blindness), kryje się powszechne zjawisko ignorowania przez odbiorców pewnych elementów stron internetowych, takich jak wspomniane w tytule banery czy slidery.

Powszechność, natłok i jaskrawość tych form jest tak ogromny, że oko zaczyna pomijać to, co mózg od razu uznaje na nudne i znane. Przechodząc do bardziej atrakcyjnych lub spokojnych elementów, na których można “zawiesić oko.” 

2. Skąd się to wzięło?

Wraz z technologicznym postępem, wzrostem popularności Internetu, marketing firm przeniósł się do sieci. Reklamy online zalały przeglądarki wzdłuż i szerz. Najpierw, naśladując telewizję, wszystko musiało być animowane, migające, jaskrawe i intensywne. Tak, by użytkownik od razu zwrócił na dany element uwagę. Obecnie, każdy odbiorca, mający jakiekolwiek doświadczenie w sieci, podświadomie wie, które części witryny są reklamami. Bardzo często o randomowej części i przez to, takie elementy ignorują.

 

Głównym powodem takiego zachowania jest świadomość obecności nieciekawych, denerwujących wręcz reklam w konkretnych miejscach na stronie www. 

Dodatkowo, dochodzą takie aspekty jak niedostosowanie treści do preferencji usera, czy po prostu format – irytujące dźwięki. Brak możliwości szybkiego zamknięcia wyskakującego okna, czy zasłanianie właściwych treści.

 

Wszystko to powoduje, że potencjalny klient nawet nie spojrzy na pieczołowicie przygotowywany baner, czy ruchomy slider.

 

Coraz częstsze badania user experience, które poprzedzają jakiekolwiek projektowanie www, pokazują, że duży procent odbiorców natychmiast scrolluje witrynę do kolejnej sekcji, totalnie pomijając pierwszy fold ze sliderem. Nie mają znaczenia wówczas zdjęcia, czy teksty, czy – tym bardziej – przyciski. Ponieważ UX oraz zadowolenie userów jest podstawą i głównym przyczynkiem sukcesu, możemy twierdzić, że w 2023 roku, takie elementy jak wielo slajdowe slidery czy banery call to action będą:

  1. mocno upraszczane, minimalizowane;
  2. w ogóle usuwane.

3. Jak sobie z tym radzić?

Najlepiej chyba będzie zaakceptować taki rozwój rzeczy i przyjąć do wiadomości, że w niedalekiej przyszłości zapewne jakaś inna forma zastąpi slidery i sekcje call to action 🙂 

 

W międzyczasie, jako twórcy stron www, musimy przede wszystkim zainteresować odbiorcę. W kwestii designu, na pewno warto zaproponować coś nieoczywistego, świeżego i kompletnie odwrotnego. Czyli, może spróbować postawić na czysty minimalistyczny design z dobrze skrojoną typografią? Albo postawić na duży kontrast, dzięki któremu odbiorca zawiesi oko na głównym haśle marki?

 

Na pewno warto stosować reklamy remarketingowe. Dzięki którym firma staje się rozpoznawalna, przy tym szczegółowo targetować odbiorców, by uniknąć złych dopasowań. Najwyższe standardy to także coś o co powinniśmy mocno zawalczyć oraz stosować tzw. reklamy natywne. Czyli takie, które dostosowują się do strony na której się wyświetlają.

Ponieważ w obecnych czasach ponad połowa ruchu na witrynach to ruch mobilny, warto także zadbać o reklamy. Reklamy które będą poprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych.

Dodatkowo, dobrze jest wybrać najskuteczniejsze miejsce na banery reklamowe, oraz stosować reklamy adekwatne do treści witryny.

 

slider

Czytaj również