SSL - rozwiewamy wątpliwości

Secure Socket Layer to protokół sieciowy, który stał się powszechnie przyjętym standardem szyfrowania danych w Internecie. Umożliwia nawiązywanie bezpiecznych połączeń pomiędzy przeglądarką internetową, a serwerem na którym znajduje się strona internetowa. Zapewnia tym samym poufność wszystkim przesłanym w obie strony informacjom. SSL został zaprojektowany jako protokół uniwersalny, dzięki czemu może być odpowiedzialny zarówno za szyfrowanie połączeń ze stroną internetową, serwerem FTP czy nawet serwerem poczty elektronicznej. Jeśli więc szukamy rozwiązania pozwalającego na szyfrowanie przesyłanych wiadomości e-mail, protokół SSL nam w tym pomoże.

 

Tyle z teoretycznej formułki, z której, większość internautów rozumie pewnie tylko znaki przestankowe 🙂

1. Nie da się ukryć, że SSL staje (lub nawet stał) się standardem w przestrzeni Internetowej.

Coraz większa liczba użytkowników i wydawców treści zdaje sobie sprawę, że jest on niezbędny do bezpiecznego funkcjonowania witryn. Do wzrostu tej świadomości z pewnością przyczynił się rozwój ich możliwości – dzisiaj online dokonujemy zakupów, przelewamy pieniądze, dzielimy się danymi osobowymi, czy rozliczamy z Urzędem Skarbowym. Bez SSL każda z tych czynności byłaby potencjalnym zaproszeniem do ataku i kradzieży danych.

 

Po pierwsze, musimy to zaznaczyć – wykupienie i używanie SSL’i nie jest obowiązkowe. Jeśli nie chcemy inwestować z jakichś względów i takie zabezpieczenie, nie wiemy czy nasza witryna/sklep się utrzyma, nie mamy obowiązku instalowania SSL. JEDNAK… Tu następuje długa lista znaczących i ważnych zalet, w obliczu których, wydanie kilkudziesięciu zł/rok wydaje się, w większości zasadne:

 

Główną zaletą SSL jest po prostu bezpieczeństwo danych użytkowników. Szyfrowanie i korzystanie z zewnętrznych certyfikatów sprawia, że ryzyko przechwycenia danych zabezpieczonych przez SSL jest znikome. Dodatkowo to rozwiązanie eliminuje ryzyko naruszenia ich integralności, przez co to doskonałe rozwiązanie dla podmiotów, które muszą dostosować swoje witryny do wymagań prawnych (m.in. RODO).

 

Na zainstalowany SSL bardzo przychylnie patrzą roboty indeksujące Google. Choć wokół algorytmów Google urosło wiele legend, specjaliści SEO są pewni – protokół HTTPS jest jednym z wielu czynników rankingujących. Co to oznacza? O ile nie możemy oczekiwać, że samo szyfrowanie sprawi, że zdobędziemy pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, o tyle z całą pewnością ułatwi nam walkę o te pozycje.

 

Protokół SSL stanowi o wiarygodności strony i daje użytkownikom do zrozumienia, że ich dane są bezpieczne. Podnosi to ich zaufanie, buduje profesjonalny wizerunek i zwiększa chęć interakcji z witryną.

 

Poza tym – SSL staje się już powoli, jeśli nie koniecznością, a wymogiem. Przykładowo, żeby zintegrować swój sklep online z marketem Facebooka, należy posiadać SSL. Oprócz tego, jest on jednym z kryteriów stawianych witrynom przez normę regulującą płatności kartą (Payment Card Industry Data Security Standard). Brak SSL może uniemożliwić wdrożenie takiej płatności.

 

Kto zatem powinien posiadać certyfikat SSL na swojej stronie? Na pewno wszyscy właściciele stron przetwarzających różnego rodzaju dane użytkowników, takich jak:
sklepy online, serwisy zakupowe, instytucje publiczne (podlegające pod rządowe) – placówki edukacyjne, korporacje, strony urzędowe czy medyczne. Plus, wszędzie tam, gdzie obsługiwane są jakiekolwiek płatności – strony banków, instytucji finansowe, poczty, czy płatne aplikacje.

 

 

Dowiedz się więcej…

internet

sieć

ssl

witryna internetowa

Czytaj również