To musisz wiedzieć o e-commerce w 2023 roku!

To musisz wiedzieć o e-commerce w 2023 roku!

To musisz wiedzieć o e-commerce w 2023 roku! Wydaje się, że sklepy internetowe, ze względu na łatwą dostępność dla każdego konsumenta, mają największe szanse na przetrwanie tego pełnego wyzwań okresu bez szwanku. W tym artykule przedstawiamy nasze propozycje kierunków rozwoju e-commerce, które mogą pomóc Ci rozwinąć sprzedaż i poprawić wyniki finansowe Twojej firmy!

 

Aby się tak stało, należy się jednak do tego przygotować, nic bowiem, jak wiadomo nie spada z nieba. Dobrze jest zadbać o pozycję swojej marki, zbudować relacje z klientami, przeanalizować potrzeby grupy docelowej, zagłębić się w user experience i… analizować, analizować, analizować. W tak dynamicznej branży jaką jest sprzedaż internetowa nie może być mowy o choćby chwilowym pozostaniu w tyle.

 

1. Rozwój sprzedaży e-commerce

Łatwa dostępność dla konsumenta, to jak już wspomnieliśmy powyżej, jedna z przewag e-commerce nad pozostałymi kanałami sprzedaży. Firmy prowadzące sklepy internetowe powinny postawić na pozyskiwanie ruchu z różnych źródeł oraz na rozwój kanałów sprzedaży. Mamy tu na myśli dostępność oferty np. na platformach marketplace czy też w sklepach partnerskich oferujących produkty komplementarne.

 

Nie jest tajemnicą, że rynek cały czas rośnie, ale potencjał – zwłaszcza w grupach wiekowo nieoczywistych – wciąż jest duży. Jednocześnie, klienci stają się bardziej wymagający i przykładają coraz większą uwagę do szczegółów, które jeszcze 5 lat temu zdawały się nieistotne. Za kilka lat, właściciele sklepów internetowych staną przed wyzwaniem, nie tylko jak zdobyć nowych klientów, lecz również jak zatrzymać tych obecnych – co już po części możemy obserwować – jak grzyby po deszczu jesteśmy atakowani lojalnościowymi programami, zniżkami od danej kwoty czy kartami stałych klientów. 

 

2. Dbałość o wizerunek marki

Należy zadać sobie także pytanie: Co decyduje o sprzedaży w internecie? Czy tylko cena i asortyment czynią sprzedażowe cuda? Jak działają usability, konstrukcja koszyka, dostępność płatności i opcji dostawy?

Prawdą jest, że cena wciąż jest naszym główny kryterium wyboru, ale już nie jedynym i coraz mniej istotnym. Na znaczeniu zyskują kwestie związane przede wszystkim z reputacją marki i obsługą klienta – szybką, pewną, solidną. 

I finalne pytanie: Jak zadbać o wizerunek swojej marki?

 

Następnie, warto pomyśleć o narzędziach wspierających sprzedaż w sklepie internetowym. Czym jest marketing automation i w czym może pomóc. Jak wykorzystać e-mail marketing do wsparcia sprzedaży. Systemy marketing automation nawet małym i średnim przedsiębiorstwom pozwalają wykorzystać możliwości, które wynikają z wykorzystania firmowych danych. 

3. Oprogramowanie pod e-commerce

W skrócie wyjaśniając, automatyzacja działań marketingowych ma na celu zwiększenie efektywności prowadzonych kampanii poprzez automatyczne gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących potencjalnych konsumentów. Eliminując w ten sposób czasochłonne zadania związane z ręcznym wprowadzaniem i analizą powyższych danych. Na podstawie pozyskanych danych dotyczących zainteresowań konsumenta, czynników demograficznych czy czynności podejmowanych na danej stronie internetowej, oprogramowanie do automatyzacji marketingu identyfikuje potencjalnych klientów, a następnie kieruje do nich odpowiedni, spersonalizowany przekaz marketingowy. Program automatycznie przygotowuje oferty i treści reklamowe oraz wysyła je do określonej grupy klientów najczęściej za pomocą e-maili, w oparciu o utworzoną wcześniej bazę danych kontaktowych.

 

Oprogramowanie do automatyzacji marketingu z reguły jest zintegrowane z innymi systemami np.: systemami zarządzania relacjami z klientami tzw. CRM (ang. Customer Relationship Management), narzędziami do email marketingu czy systemami klasy ERP.

4. Zarządzanie

Z rozwojem sprzedaży w modelu cross-border powiązany jest temat zarządzania informacjami o produktach. W szczególności możliwość łatwego dostosowania treści produktowych. Ich tłumaczenie znacznie ułatwia zastosowanie systemu PIM (Product Information Management).  PIM wspiera w wielu działaniach związanych z przygotowaniem danych produktowych. Między innymi w konstrukcji drzew kategorii, które mogą prezentować asortyment zróżnicowany ze względu na rynek, czy eksponować różne dane produktowe np. opis, zdjęcia lub atrybuty.

5. Wisienka na torcie - content!

Bardzo interesującym trendem, o którym warto wspomnieć, jest content commerce. Polega na generowaniu znacznej ilości wartościowych treści tekstowych i wizualnych, wspierających mechanizmy sprzedażowe w e-sklepie.  To coś więcej niż umiejętne prowadzenie bloga, ponieważ opiera się na doskonałym połączeniu interesującego contentu z dobrej jakości danymi produktowymi.

 

Całość prezentowana jest precyzyjnie dobranej grupie docelowej, gotowej kupić towary pod wpływem informacji, które otrzymuje. Warto zaznaczyć, że nie ma to nic wspólnego z manipulacją. Chodzi o dostarczenie konsumentowi wiedzy – szczegółowych informacji, których akurat potrzebuje, osadzonych w kontekście.

Ecommerce

Czytaj również