1169

Znaczenie barwy białej w projektowaniu webowym

Znaczenie barwy białej w projektowaniu webowym

1. Kolor biały jest najczęściej spotykanym kolorem zarówno przy designie stron internetowych, jak i we wszelkich materiałach drukowanych. Są i tacy, którzy uważają, że biały nie jest kolorem, a po prostu… tłem, “niczym”, czy czystą, pustą kartką.

W świecie cyfrowym odpowiedź jest prosta, bo biały jest tylko jeden – 255, 255, 255 dla przestrzeni RGB czy 0, 0, 0, 0 dla CMYKa. W życiu codziennym białym nazywamy jednak całą masę kolorów, co więcej – jeden, idealny biały nie istnieje. W sklepach znaleźć możecie co najmniej kilka białych farb o różnych odcieniach, różne temperatury bieli spotykamy też w żarówkach. Białe są obrusy, firanki, a przecież wszystkie te przedmioty nieco różnią się odcieniami.

Tak jak w przypadku innych barw, białego możemy wyróżnić wiele odcieni. Jeśli nie mamy akurat do dyspozycji próbnika, białym wydawać nam się będzie zawsze najjaśniejsza szarość na tle innych.
Porównanie odbioru koloru białego w zależności od tego w sąsiedztwie jakiego innego koloru się znajduje jest jedną z najważniejszych zasad działania kontrastu.

Według definicji palety barw, możemy powiedzieć, że biel jest kolorem dopełniającym, istniejącym zazwyczaj w połączeniu z innymi kolorami i w ich odniesieniu jest odbieranym. W projektowaniu stron www zasada ta jest stosowana tym częściej, im częściej barwa biała jest niejako “przerywnikiem” czy ozdobnikiem dodającym witrynie lekkości i przejrzystego, nienagannego stylu.

W druku biały oznacza brak kolorów – barwę tła. Patrząc pod kątem światła – biały jest połączeniem wszystkich barw (z białego światła rozszczepiają się inne kolory). Swoją niebywałą popularność biały zawdzięcza więc w dużej mierze temu, że zazwyczaj jest kolorem tła i dobrze łączy się ze wszystkimi innymi kolorami.

2. Co oznacza biel z punktu psychologicznego, którym nierzadko kierują się designerzy oraz marketingowe teamy, projektując dany brand?

Biel kojarzy się z niewinnością, czystością.
Biały, zestawiony z czerwienią, będzie tak właśnie nawiązywał – vide biała suknia panny młodej, białe sukienki komunijne, anioły.
Czystość, poza rozumianą, jako niewinność, kojarzy się także z higieną. Dlatego też wszelkie strony z branży medycznej, mają w sobie dużo barwy białej, błętkitnej czy wszystkiego co jest pochodne od czystej bieli.

Z drugiej strony, biel kojarzona jest z profesjonalizmem, luksusem (zwłaszcza ta zestawiona minimalistycznie z czernią) i wysoką jakością.
Wszechobecna biel sprawia także wrażenie przestrzenności, optycznie powiększa (także płaszczyzny, którymi jest wypełniona). Kolor biały możemy wykorzystać więc wszędzie tam, gdzie chcemy tą przestrzeń pokazać. Kolor biały jest też świetnym narzędziem do tworzenia negatywnej przestrzeni (w tworzeniu logo czy innych projektów graficznych). Dzięki niewielkim zabiegom, możemy uzyskać wymowny, spektakularny efekt, który okaże się strzałem w dziesiątkę. Biały, to kolor ludzi odważnych, bezkompromisowych, ceniących wysoką jakość i profesjonalizm. Tu idealnym przykładem jest firma Apple – gdy w dobie czarnych “kanciastych” komputerów wypuściła na rynek biały (!) w dodatku mocno “obły” komputer, świat oszalał. Posiadanie Imaca stało się symbolem prestiżu i luksusu. Do dziś urządzenia białe kojarzą się produktami tej marki.

1169

Czytaj również

Dezinformacja w internecie w 2024 roku
1276

Dezinformacja w internecie w 2024 roku

Dezinformacja w internecie w 2024 roku. Wszyscy wiemy, że dzisiejszy świat jest o wiele bardziej niebezpieczny niż, choćby 10, czy 20 lat temu. Pozornie, nawet za ekranem swojego własnego komputera w domu, jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwa… 

Mowa o dezinformacji, którą tak chętnie i tak często wykorzystuje się w 2024 roku.

 

 

Czytaj dalej

Personal branding
1185

Personal branding w sporcie wyczynowym

Personal branding w sporcie wyczynowym. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że temat personal brandingu jest zagadnieniem, któremu należałoby poświęcić całą książkę, a nie tylko post blogowy, jednak dziś skupimy się na najważniejszych aspektach i zadaniach, by w pigułce opowiedzieć o tym, czym jest i na czym polega budowanie marki osobistej w sporcie.

Czytaj dalej